به گزارش شهرآرانیوز - نشست خبری فیلم «شهر گربهها»، آخرین ساخته سیدجواد هاشمی، که دیروز (۲۰ مهر) در جریال سیوچهارمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان برگزار شد با حواشی و اتفاقات جالبی همراه بود. فیلم «شهر گربهها» درباره جوانهایی است که توسط یک عامل نفوذی اغفال میشوند تا به خارج از کشور بروند؛ اما آنجا از عمرشان کم میشود و به عمر حاکم شهر گربهها که نمادی از ترامپ است اضافه میشود. فیلم در برخی بخشها موزیکال و موسیقیمحور است و همچنین فضای بصری آن هم به سبک فیلمهای غربی است. همین موضوع محل بحث و حواشی زیادی در نشست خبری این فیلم شد. لازم است بگوییم امروز نامزدهای جوایز بخش ملی جشنواره سیوچهارم اعلام شد و فیلم سیدجواد هاشمی در هیچکدام از بخشها حضور ندارد.
سید جواد هاشمی که در کنار عوامل فیلمش از جمله یوسف تیموری، امین زندگانی، الیکا عبدالرزاقی و نیوشا ضیغمی حضور یافته بود، تلاش کرد از همان ابتدا نشان دهد که با دغدغه و انگیزهای ملّی و سیاسی این فیلم را ساخته است. او فیلمش را درباره حقیقت مهاجرت و تصویر دروغینی از زندگی خیالی و رویایی در آن سوی آب معرفی کرد: «با رفتن مخالف نیستم، اما با ماندن و بازنگشتن مخالفم. دانشمندان ما نیز که رفتهاند نیز ایکاش که بازمیگشتند تا کشور خود را آباد کنند. آنان قبل از اینکه بروند نخبه بودند نه زمانی که مهاجرت کردند. حرف من در فیلم این است که مراقب باشید تا اگر به خارج میروید خونتان را در شیشه نکنند!»
اما برخی از خبرنگاران و اصحاب رسانه در واکنش به صحبتهای هاشمی گفتند «فضای بهشدت موزیکال فیلم غربی است و با روش غربی به جنگ با غرب رفتن فایده چندانی ندارد و بیشتر شبیه به غربیها شدن است.» هاشمی هم در پاسخ به این انتقادات گفت: «زمانی که این سبک از موسیقیها در حال ترویج است و بچهها از آنها استفاده میکنند، من هم باید از همانها در فیلمم استفاده کنم تا بتوانم آنها را جذب کنم. استفاده از رقص محلی و موسیقی سنتی که بچههای ما از آنها چندان اطلاعی ندارند و آشنا نیستند باعث میشود که بچهها با فیلم من ارتباط برقرار نکنند. من فیلمهای خودم را فانتزی و شبیه کارهای غربی میسازم و تا میتوانم تا آخر عمر فیلمهایم را شبیه غربیها تولید میکنم. خیلی ناراحتم، اما بچههای ما رستم را نمیشناسند من هم مجبورم از موضوعاتی استفاده کنم که بچهها دوستشان داشته باشند".
بیشتر بخوانید
درباره حواشی اکران فیلم «شهر گربهها» و ناراحتی شدید جواد هاشمی از قضاوتها درباره خودش
امین زندگانی در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم درباره افرادی که جوانهای کشور را جذب میکنند گفت: بسیاری از همین جنس افراد به خود ما برای مهاجرت و زندگی در خارج تماس میگیرند و میگویند فولدری برای هنرمندان باز شده است؛ برای همین نیازی به کار تحقیقی درباره آنان نبود. اما پاسخ من به تمام آنها منفی است. اگر مهاجرت برای پیشرفت باشد خوب است، اما برای فرار را قبول ندارم. من در شهر و محلهای زندگی کردم که با دوستم در کوچه فوتبال بازی میکردم هفته بعد شهید شد و نامش سر کوچه ما به نام شهید حمیدرضا اسلامیپور نصب شد. برای نسلی هستم که جنگ و انقلاب و تحریم دیدیم و سختیها را تحمل کردیم. نسلی بودیم که از نظر فرهنگی فقیر بودیم شاید برای همین است که از فیلم سید جواد هاشمی دفاع میکنم، چون هنوز خودم کودکی نکردهام. نسل امروز نسلی است که به محتواهای خارجی دسترسی دارد و باید برای آنان خوراک درست تولید کنیم. امکان دارد که از الگوهای جذابی هم استفاده شود که غربی باشند. مهندسی معکوس در صنعت و حوزههای دفاعی داریم و به آن افتخار میکنیم، اما در فضای هنری که وارد میشویم از مهندسی معکوس علیه خود غرب واهمه داریم. ما اگر با این فاجعه روبرو هستیم که بچههای ما رستم و سهراب را دوست ندارند باید فکر کنیم که چه تفکری باعث شده است که آنها را دوست نداشته باشیم.»
این جلسه جنجالی یک حاشیه مهم هم داشت. پسر نوجوانی از سر انگیزه و دغدغه به نقد فیلم پرداخت و گفت سیدجواد هاشمی میتوانست مانند فیلم «شهر موشها» با موسیقی و فضای ایرانیتر فیلم را برای بچهها تولید کند یا باید حجم فضای موزیکال غربی فیلم پایینتر میبود تا مناسب بچهها باشد و هاشمی در جواب او بار دیگر تکرار کرد که موسیقی روز باید در فیلمها استفاده شود.
نوجوان منتقد دوباره رو به هاشمی گفت که روش و سبک فیلم «شهر گربهها»، یعنی استفاده مکرر از آواز و رقص باعث شده است که محتوا و مضمون اصلی فیلم از دست برود و بچهها آن را دریافت نکنند. هاشمی هم در جواب گفت که «فیلم من لایههای مختلفی دارد که شاید بچهها در وهله اول آن را دریافت نکنند، اما چون میدانم این فیلم نیز مانند فیلمهای قبلی من مرتب توسط بچهها تماشا میشود، قطعاً پیام این فیلم را دریافت خواهند کرد و در ذهن آنان نفوذ میکند. از سوی دیگر فیلم بصورتی ساخته شده است که والدین و خانوادهها نیز در کنار بچهها آن را تماشا کنند و پیام را آنان نیز دریافت میکنند. اینکه بچهها میتوانند در کشورشان بمانند و همانجا را درست کنند تلنگری است که امیدوارم با دیدن فیلم شهر گربهها در ذهن بچهها ایجاد شود.»
امین زندگانی هم به این نوجوان گفت: «شاید بچههای کوچک این پیام و مضمون را از فیلم متوجه نشود، اما هرچه سن بالاتر میرود این پیام را دریافت میکنند.» نوجوان منتقد هم از او پرسید که «فیلم پس چه پیامی برای بچههای کوچکی که آن را تماشا میکنند دارد؟» که زندگانی بیان کرد «فیلم دیدن را میآموزند!» بعد از این زندگانی به او تبریک گفت که چنین استعداد و هوش بالایی دارد و به خانوادهاش تبریک گفت و از حضار خواست تا او را تشویق کنند.